DROŻDŻOWE ŚLIMACZKI Z PORZECZKAMI I CZEKOLADĄ

By Joanna Genderka - 09:29

Ślimaczki to typowo wakacyjny wypiek. Taki, który świetnie sprawdzi się na niezobowiązującym spotkaniu z przyjaciółmi, gorzej na sztywnym, rodzinnym przyjęciu. Ślimaczków nie da podzielić się na równe, idealne porcje, wszyscy odrywają po kawałku z talerza, nierzadko brudząc sobie przy tym palce, które, niestety, trzeba później oblizać. Jeśli lubicie łakocie kwaśne, radziłabym zrezygnować z dodatku czekolady lub polewy.

Składniki na ok. 16 sztuk:
  • 50 g + 50 g bardzo miękkiego masła
  • 200 ml mleka
  • 500 g + trochę maki pszennej
  • 70 g + 3 łyżki cukru
  • szczypta soli
  • 42 g swieżych drożdży
  • 1 średnie jajko
  • 300 g truskawek
  • 200 g gorzkiej czekolady (dałam tylko 100 g)
Polewa:
  • 30 g kwaśnej śmietany
  • 100 g cukru pudru (dałam 50 g)
Wykonanie:
  1. Przygotować ciasto drożdżowe: 50 g masła stopić w rondelku na małym ogniu. Wlać mleko, 500 g mąki, wsypać do misy miksera, dodać 70 g cukru i szczyptę soli, wymieszać. Drożdże dodać do mieszanki mleka i masła, rozpuścić je, mieszając. Letnie mleko wlać do miski, dodać jajko i zagniatać ciasto za pomocą miksera, aż będzie gładkie i będzie odstawało od ścianek naczynia (ja wyrabiałam ciasto ręcznie). Przykryć, odstawić w cieple miejsce do wyrośnięcia na ok. 45 min. 
  2. W międzyczasie przygotować nadzienie: porzeczki opłukać, osuszyć, usunąć szypułki i pokroić . Czekoladę posiekać. 
  3. Wyrośnięte ciasto krotko zagnieść, a następnie rozwałkować na posypanym mąką blacie na prostokąt o wymiarach ok. 30x50 cm. Posmarować miękkim masłem (ja rozsmarowałam masło dłonią). Posypać 3 łyżkami cukru, rozłożyć porzeczki, posypać posiekaną czekoladą. Zaczynając od dłuższej strony zwinąć ciasto w rulon, a następnie pokroić na 16 kawałków grubości 3-4 cm.
  4. Piekarnik rozgrzać do temp. 225°C. Płaską okrągłą formę porcelanowa lub tortownicę o średnicy 26 cm (lub kwadratowa o dl. 28 cm) wysmarować masłem. Układać ślimaczki z ciasta ciasno w formie  i ponownie odstawić pod przykryciem do wyrośnięcia na ok. 30 min.
  5. Wyrośnięte ślimaczki wstawić do piekarnika, piec ok. 20-25 min. (pod koniec pieczenia można przykryć folią aluminiową, żeby ciasto zbyt mocno się nie zrumieniło, ale upiekło dobrze od dołu).
  6. Przygotować polewę: kwaśną śmietanę wymieszać na gładko z cukrem pudrem. Upieczone ślimaczki wyjąć z piekarnika, gorące polać przygotowaną polewą. Odstawić ciasto do wystygnięcia.
Rada : ślimaczki można podawać z dodatkiem marynowanych truskawek. W tym celu 500 g truskawek myjemy i kroimy , 3-4 gałązki mięty płuczemy, osuszamy, obrywamy listki z gałązek i drobno siekamy. Do truskawek dodajemy posiekana miętę i 2 łyżki cukru, mieszamy. Odstawiamy na 20-30 min. do zamarynowania.
Smacznego!

(przepis z bloga Kalejdoskop Kulinarny, jedynie truskawki zamieniłam na porzeczki)



  • udostępnij:

może ci się spodobać

5 komentarze

  1. Co za niespodzianka! Skorzystalas z przepisu z mojego bloga...ciesze sie ogromnie :) Mam nadzieje, ze slimaczki Wam smakowaly. Z porzeczkami (moimi ulubuinymi owocami zreszta) musza byc przepyszne :)

    Pozdrawiam cieplo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepis jest świetny, naprawdę! Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
  2. wow! prezentują się naprawdę świetnie! i to nadzienie bardzo mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Az mi pociekla slinka! Stesknilam sie za porzeczkami, musze sie rozejrzec, czy juz sa w sklepach...

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam ciasta drożdżowe :D Ślimaczki wyglądają bosko i pewnie tak smakują. Pozdrawiam :D

    OdpowiedzUsuń